De Ruimte-Experts
SchoolTV
Sinds 2014 is SchoolTV een online platform van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) met educatieve video’s voor het onderwijs. Schooltv is onderdeel van de NTR, de publieke omroep met als wettelijk vastgelegde taken informatie, educatie, kunst & cultuur, jeugd en diversiteit. De Schooltv-beeldbank werd in 2002 opgericht met het ondersteunen van de lessen in diverse vakken van het basis- en voortgezet onderwijs als doelstelling.
De Ruimte-Experts
In samenwerking met NEMO en ESERO.zijn een aantal korte video’s beschikbaar in de serie ‘De Ruimte-Experts’. Bekijk hieronder de acht afleveringen die beschikbaar zijn. Een tip is om onderaan te beginnen, dan bouwt het verhaal zich een beetje logisch op.
1. Hoe bescherm je een satelliet in de ruimte?
Datum: 18 januari 2021
Leeftijd: 9-12 jaar
Duur: 7:39 min
In de ruimte is geen lucht en kan het heel heet of juist heel koud zijn. Een satelliet moet dus tegen een stootje kunnen. Voordat een satelliet de ruimte in gaat, wordt hij dan ook uitgebreid getest in een speciale clean room. Kijk mee hoe dat in zijn werk gaat.
2. Hoe verbouw je voedsel op Mars?
Datum: 20 januari 2020
Leeftijd: 13-15 jaar
Duur: 6:10 min
We zijn er nog nooit geweest, maar wetenschappers fantaseren nu al over hoe we op Mars voedsel gaan verbouwen. Niet door paprikaplantjes mee te nemen, maar met een gesloten ecosysteem dat de afvalstoffen van astronauten omzet in bacteriën en uiteindelijk: voedsel.
3. Onderzoek naar leven op de planeet Mars
Datum: 5 oktober 2016
Leeftijd: 9-15 jaar
Duur: 9:00 min
De Exomars-missie van 2016 naar de planeet Mars bestond uit een Mars-satelliet, de Trace Gas Orbiter met een lander: de Schiaparelli. Op 19 oktober 2016 kwamen ze aan bij Mars en moest de Schiaparelli op Mars landen en zoeken naar methaan in de atmosfeer. Dat zou een aanwijzing voor leven op Mars kunnen zijn!
4. De verzonken tralie
Datum: 17 februari 2016
Leeftijd: 13-15 jaar
Duur: 6:30 min
In de atmosfeer rond de aarde zijnniet alleen broeikasgassen, maar er is ook licht. Dat licht kan ons bijvoorbeeld vertellen hoeveel methaan er in de lucht zit. Wetenschapper Ruud Hoogeveen geeft uitleg over de ‘verzonken tralie’, een onderdeel van satellietinstrument Tropomi dat licht in de atmosfeer meet en daarmee de aanwezigheid van bepaalde gassen kan berekenen.
5. Onderzoek naar pulsars
Datum: 16 februari 2016
Leeftijd: 13-15 jaar
Duur: 6:14 min
Met onze ogen kunnen we maar een klein deel zien van al het licht, de rest is voor ons dus ‘onzichtbaar’. Maar wetenschappers gebruiken dit ‘onzichtbare licht’ wel voor hun onderzoek. Sterrenkundige Samayra Straal doet onderzoek naar pulsars. Dat zijn ontplofte sterren ver weg in de ruimte. Met behulp van een telescoop vangt ze radiogolven van deze pulsars op. Radiogolven maken, net als zichtbaar licht, deel uit van het elektromagnetisch spectrum.
6. Hoe meet je luchtvervuiling?
Datum: 15 februari 2016
Leeftijd: 13-15 jaar
Duur: 7:01 min
Professor Pieternel Levelt doet bij het KNMI onderzoek naar luchtvervuiling met behulp van licht. Het ozonmeetinstrument (OMI) en vanaf volgend jaar het nieuw ontwikkelde instrument TROPOMI meten vanaf een satelliet de lucht om de aarde. Door lichtmetingen wordt berekend waar er vervuilende gassen in de atmosfeer zitten.
7. Hoe lanceer je een ruimtesonde?
Datum: 3 september 2014
Leeftijd: 9-15 jaar
Duur: 4:29 min
Ruimtesondes worden vanaf de aarde gelanceerd en leggen miljarden kilometers af om bij een komeet te komen. Dit kun je vergelijken met het afschieten van een projectiel met een katapult. Maar hoe kun je precies een doel raken? Waar moet je rekening mee houden? Nienke onderzoekt dit met Raymond Hoofs, planner ruimtemissies bij ESA.
8. Hoe bouw je een ruimtesonde?
Datum: 3 september 2014
Leeftijd: 9-15 jaar
Duur: 8:53 min
Bij de bouw van een ruimtesonde zijn wel honderden mensen uit allerlei landen betrokken. Nienke ontdekt dat bij de bouw van een sonde rekening gehouden wordt met extreme warmte en koude verschillen in het heelal, hoe een ruimtesonde vanaf de aarde bestuurd wordt en dat als we meer weten over kometen we ook beter begrijpen hoe onze eigen aarde ontstaan is.